Personlig kommunikation – brug dit ligeværd

– Nutidens medarbejdere forudsætter ligeværd, og lige værd på arbejdspladsen kræver klar og respektfuld kommunikation.

I går var jeg på en arbejdsplads- på et hospital for at få lavet en mindre undersøgelse.
Jeg kom til tiden, skannede ind og ventede. Og ventede. Lidt irriteret til sidst. En sygeplejerske kom ind, og sagde med oprigtig mine: ”Jeg er ked af at vi er forsinkede- jeg henter dig lige om lidt. Du skal nok komme ind lige om lidt.”
Det var god, personlig kommunikation: Hun viste mig, at hun så min situation – hun tog ansvar og beklagede – og fortalte mig, hvad jeg kunne forvente. Jeg slappede af og kunne godt se, at vi var mange i venteværelset. Ved at vise, at hun så mig, så så jeg også hende. Jeg mindes en gang hvor jeg tilsvarende ventede længe hos en læge, men da sygeplejersken endelig fulgte mig ind, var der ikke antydning af nogen beklagelse. Æv for det.

Personlig kommunikation opstår på arbejdet når vi mødes og samarbejder og
➢ løser opgaver sammen,
➢ beder en anden om hjælp
➢ takler uenigheder og løser konflikter
➢ beder nogen løse en opgave
➢ og kommenterer en andens arbejde og beder om en ændring

Med vores personlige kommunikation opbygger vi de livsvigtige relationer på arbejdspladsen. Nutidens ledere og medarbejdere forudsætter ligeværd, og lige værd på arbejdspladsen kræver klar og respektfuld kommunikation:
– folk sætter pris på klar besked og at ikke blive holdt i uvidenhedens mørke
– folk sætter pris på at blive tiltalt i et respektfuld sprog og ikke blive overfuset
– folk sætter pris på at blive bedt om og ikke kommanderet rundt med
– folk sætter pris på at bede nogen om noget og få klart svar
– folk sætter pris på at blive set og ikke taget for givet
– folk sætter pris på at blive lyttet til og ikke blive affejet
– folk sætter pris på at konfrontationer sker respektfuldt og ikke over for hele flokken
folk sætter pris på en ligeværdig behandling og inspireres til at vise ligeværd tilbage

FINT! Hvordan bevæger man sig så hen mod klar, tydelig og respektfuld kommunikation på jobbet?
Hvordan gør man det helt konkret?

Her er fem tips:

1. tips: Lær at se dig selv udefra: Se dine tanker, følelser og handlinger fra et observatør-synspunkt.
Vær ærlig, når du lytter til dig selv.

2. tips: Husk dine holdninger: Jeg er lige værd, og du er lige værd.
Med det grundlag kommer du langt i klar og respektfuld kommunikation.

3. tips : Lær dine følelser at kende
Brug dine følelser som barometer for hvordan du har det i situationen.
Mærk efter om der er noget, der skal forandres.
Vis venlighed: Hav en venlig holdning til dig selv. Tænk venligt om dig selv.
Vis mod: Prøv step by step at svække angsten for at vise, hvem du er og hvor du står.

4. tips Handlinger:
Når noget i relationen er i udu- når noget klinger forkert, eller du er i tvivl:
Vælg at vise, hvor du står. Træd frem.

5. tips Sig av, når det gør ondt.
–  sig AV, og hav blik for hvor den anden står og måske ser og hører noget andet end dig.
– sig AV- sig hvad du tænker-oplever – føler – beskriv dine iagttagelser konkret
– sig AV på egne vegne, i jeg-sprogs-form
– Sig AV og undgå personlig kritik af den andens person.
– Spørg ind til den andens historie – er det også et AV?
– Sig AV og gå efter en løsning, ikke efter en skyldig.

Med din personlige kommunikation har du en kreativ nøgle til relationer.
Du kan skabe meget godt i det store og i det små.
Og folk husker det – om det så bare er,  at en sygeplejerske oprigtigt beklagede en forsinkelse.

Comments are closed.